سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوامل ایجاد روابط ناسالم

روابط دختر و پسر در دنیای امروز مختص گسترش شهرنشینی، پیشرفت تکنولوژی و افزایش وسایل ارتباطی است. دوران جوانی دورانی است که نیروی جسمانی و جنسی و نیاز به برقراری ارتباط با جنس مخالف به اوج خود می‌رسد. فهم عمیق از علل برقراری ارتباط دختر و پسر در جامعه، ما را در کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن و مشکلات و مسایلی که برای جوانان در اینگونه ارتباطات پیش می‌آورد یاری خواهد کرد.

از جمله علل و عوامل برقراری ارتباط دختر و پسر عبارت است از:

تسلط نیروی جنسی

دختران و پسران زمانی که به سن بلوغ می‌رسند برای برقراری ارتباط با جنس مخالف احساس نیاز می‌کنند. عدم کنترل این غریزه می‌تواند تمام انرژی و توان یک فرد را به کار گیرد تا از هر طریق که شده نیاز خود را برطرف کند. این ارضای نیاز می‌تواند از طریق حضور در جامعه و با برقراری ارتباط با جنس مخالف صورت گیرد و یا آنقدر ذهن فرد را به خود مشغول می‌کند که مجالی برای انجام امور زندگی با ذهن و فکری آزاد باقی نگذارد. بنابراین جوانان با حضور در اجتماع و برقراری ارتباط با جنس مخالف، به زعم خود این نیاز را پاسخ می‌گویند در حالی که این نوع ارتباط به صورت مسکن موقت عمل می‌کند و نه تنها درد را در فرد درمان نمی‌کند بلکه هرچه زمان بیشتری می‌گذرد این درد عمیق‌تر شده و درمان آن غیر ممکن خواهد شد. در این نوع ارتباط افراد گمان می‌کنند یک ارتباط ساده نمی‌تواند آنها را به دام بیندازد و آنها را درگیر روابط عمیق‌تر کند اما به تدریج هر دو طرف وارد بازی می‌شوند که رهاشدن از آن مستلزم پرداخت هزینه گزاف و غیرقابل جبران است

نیاز به محبت دیدن و محبت کردن

دختران و پسران در طی دوران بلوغ نیاز به محبت کردن و محبت دیدن در آنها به اوج خود می‌رسد و اگر در خانواده خود این نیاز برطرف نشود، فرد این نیاز را در جامعه و در میان همجنسان و یا جنس مخالف خود جستجو می‌کند. بنابراین در مراحل اولیه علاقه‌ای ساده و سطحی شکل می‌گیرد و به مرور این علاقه تبدیل به وابستگی شدید می‌شود تا جایی که تمام ذهن فرد را درگیر می‌کند و او را از انجام کارهای روزمره بازمی‌دارد. دلیل عمده این مشکل ناتوانی خانواده‌ها در ارضای نیازهای عاطفی و احساسی فرزندان است. اگر یک جوان در محیط خانواده به اندازه کافی محبت دیده باشد، دیگر این محبت را در اجتماع از دیگران گدایی نخواهد کرد

نیاز دختران به جلب توجه دیگران

دختران با توجه به نوع آفرینش و فطرت آنان نیاز به جلب توجه دیگران و قرار گرفتن در مرکز توجه جامعه دارند. آنها با خودآرایی و جلوه‌گری در محیط‌های اجتماعی، تمایل دارند نگاه‌ها و توجه دیگران را به خود جلب کنند و اگر فضای اجتماعی برای آنان فراهم شود آنقدر خود را به جنس مخالف نزدیک می‌کنند تا مورد توجه و عنایت خاص او قرار گیرند. در چنین حالتی دختر تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا عشق، مهر و توجه یک پسر را نسبت به خود عمیق‌تر کند اما به دلیل آنکه در اکثر موارد پسران با برقراری این نوع ارتباط قصد ارضای موقتی نیاز خود را دارند، چندی بعد آن دختر را به حال خود رها کرده و نیاز خود را در جای دیگر پاسخ می‌دهند.

به دلیل مشکلات مادی که جوانان امروز با آن درگیر هستند، امکان ازدواج برای آنان فراهم نمی‌شود. در چنین شرایطی است که یک جوان برای پاسخگویی موقت به نیازهای خود، با جنس مخالف ارتباط برقرار می‌کند

یافتن گزینه‌ای برای ازدواج

بیشترین دلیل برقراری ارتباط دختران با پسران یافتن گزینه‌ای مناسب برای ازدواج است. اما در بسیاری از موارد دیده شده که این نوع ارتباطات منجر به ازدواج نشده‌اند و در صورتی که منجر به ازدواج شوند مشکلاتی برای زوج  جوان در پی خواهد داشت. به عنوان مثال یک محیط ناامن و بدبینانه در محیط خانواده ایجاد خواهد شد که فردی که به راحتی با من دوستی برقرار کرده به همین راحتی هم می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. علاوه بر آن خانواده‌ها نیز که اغلب با اینگونه ازدواجها موافق نیستند، مشکلاتی را برای جوانان ایجاد خواهند کرد.

عدم علاقه به تشکیل خانواده

انسان یک موجود تنوع طلب است و پس از آنکه با جنس مخالف خود ارتباط برقرار کرد و نیازهای جنسی و عاطفی او برطرف شد به راحتی تن به ازدواج نمی‌دهد و خود را درگیر مسائل و مشکلات زندگی نمی‌کند و اگر تن به ازدواج هم بدهد به دلیل داشتن تجاربی که از روابط قبل خود داشته است کمتر احساس مسئولیت کرده و با کوچکترین سختی و مشکلی تصمیم به جدایی می‌گیرد. زیرا می‌داند هر آنچه که نیاز داشته باشد در جامعه به وفور برایش فراهم و مهیاست.

کاهش گرایشات مذهبی

دین مبین اسلام برای داشتن محیط سالم اجتماعی برای انجام امور زندگی و تحکیم بنیان خانواده، به حفظ حریم محرم و نامحرم تاکید و سفارش بسیاری کرده است. عدم اطلاع جوانان از آموزه‌های دینی و تاثیراتی که روابط دختر و پسر بر روح و روان افراد می‌گذارد، دلیل دیگری برای افزایش روابط آنان در جامعه شده است.

افزایش سن ازدواج

به دلیل مشکلات مادی که جوانان امروز با آن درگیر هستند، امکان ازدواج برای آنان فراهم نمی‌شود. در چنین شرایطی است که یک جوان برای پاسخگویی موقت به نیازهای خود، با جنس مخالف ارتباط برقرار می‌کند

افزایش وسایل ارتباط جمعی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فضاهای مجازی همچون اینترنت و تلفن همراه، ارتباطات افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار داده به افزایش آن کمک زیادی کرده است. برخی ارتباطات دختران و پسران در محیطهای اینترنتی همچون چت‌کردن و ارسال پیامک صورت می‌گیرد که در این حالت خانواده‌ها کمتر می‌توانند این نوع ارتباطات را کنترل کنند و یا از آن مطلع شوند.

افزایش اختلاط دختر و پسر در اجتماع

افزایش حضور زنان و دختران در فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی امکان اختلاط دختر و پسر به بالاترین حد ممکن خود رسیده است. زنان دوشادوش مردان در محیطهای کاری و تحصیلی در حال حرکت هستند و در عرصه‌های مختلف جامعه حضور دارند. همین حضور دختر و پسر در کنار یکدیگر نیز مقدمات برقراری ارتباط را فراهم می‌کند.

گذشته‌ جوانان بیشترین تاثیر را از خانواده و معلمان خود می‌گرفتند اما به دلیل فاصله زیاد میان نسل‌ها آنها الگوهای خود را از میان دوستان خود انتخاب می‌کنند تا جایی که نداشتن ارتباط با جنس مخالف نیز یک کمبود محسوب می‌شود

نبود الگوی مناسب

گذشته‌ جوانان بیشترین تاثیر را از خانواده و معلمان خود می‌گرفتند اما به دلیل فاصله زیاد میان نسل‌ها آنها الگوهای خود را از میان دوستان خود انتخاب می‌کنند و بیشترین تاثیر را از دوستان خود می‌گیرند. تا جایی که نداشتن ارتباط با جنس مخالف نیز یک کمبود محسوب می‌شود و کسانی که این نوع ارتباطات را ندارند محکوم به تحجرگرایی و کوتاه‌اندیشی می‌‌شوند.

بنابرآنچه گفته شد خانواده‌ها باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب‌هایی که جوانان در محیطهای اجتماعی با آن درگیر هستند به کار ببرند. از جمله این تدابیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

** ارضای نیازهای عاطفی و احساسی در محیط خانواده

** آگاه‌سازی جوانان در زمینه آسیب‌ها و مشکلاتی که در هنگام برقراری ارتباط با جنس مخالف برایشان پیش می‌آید

** معرفی الگوهای مناسب به جوانان

** تلاش برای کاهش حداکثری اختلاط دختران و پسران در اجتماع

** فراهم کردن زمینه ازدواج‌های آسان برای جوانان

** هدایت انرژی و وقت جوانان به سمت تفریحات سالم

منصوره فراهانی

بخش خانواده ایرانی تبیان

 ****************************

مطالب مرتبط

ارتباط دختر و پسر با چشم چرانی(3)

وقتی خط قرمز ها کمرنگ شود

 روابط دختران و پسران از نگاه جامعه شناسان

هزینه گزاف دوستی دختر و پسر

تأملی بر روابط دختر و پسر در جامعه دینی(1)

 محرمانه ای با دختران




ارسال شده در توسط موسی مباشری

تربیت جنسی کودکان ونوجوانان
بازی آموزشی دبستان
راههایی برای افزایش بهره هوشی کودکان
سئوالات زمان خواستگاری
کتب مجانی
روش های علاقمند کردن فرزندان بایکدیگر
ناسزاگویی ‌کودکان
روانشناسی رشد کودکی
دزدی در کودکان
چگونه با کودکان حرف بزنیم ؟
چپ دستی یا راست دستی
تربیتی برای همه فصول
بیش فعالی
چگونگی ارتباط با بچه ها
پیوندهای عاطفی بین کودک و والدین
به بچه ها التماس نکنید !
توجه خنثی
دروغگویی کودکان
نکته ها و توصیه های تربیتی کودکان
آموزش نظم و انظباط
مسئولیت پذیرى
سرگرم کردن کودکان
اعمال نکات تربیتی
ترس های کودکان
نقش مادر در اجتماعی شدن فرزندان
قوانین طلایی زندگی
راههای تقویت و بهبود روابط میان همسران
راههای ارتقای زبان جسمانی
ده خطای همسران
نشانه های یک رابطه ی موفق زناشویی
رفتار وعادات خوب زنان
راههای ایجاد اختلاف بین همسران
ده نکته اساسی برای مردان
اصول ایجاد شادی در زندگی توسط زنان
بایگانی
افت تحصیلی و مردودی
چگونه هوش کودکان را تقویت کنیم ؟
بزرگان دین و تربیت فرزند
چگونگی گفتگو با فرزندان
10 روش برای افزایش رضایت از زندگی
چگونه پدر خوبی باشم ؟1
تشویق فرزندان به انجام تکالیف درسی
مواظب باشید اینا رو به بچه ها نگنید !
جوانانی سالم تحویل جامعه بدهیم
انواع خانواده در تربیت فرزندان
نحوه برخورد با طردشدگی از طرف والدین
مطالبی درباره ناتوانی در یادگیری
ساده ترین راه های درمان و کاهش افسردگی
قدردانی
مهارتهای زندگی
چگونه مذاکره کننده بهتری باشیم
ارتقاء سلامت روان زنان
مادران شاغل و ارتباط با فرزندان
استرس در دانش آموزان
قدرت تأثیر سخنان مثبت
پرخاشگری و نافرمانی فرزندان
چگونگی انتقاد از نوجوانان
َتربیت مشترک – در واقع چه می باشد ؟
فوت و فن های شوهرداری
راهنمایی در ازدواج
روش کنترل استرس
20نکته جالب
سلامتی در 8 حرکت
روش مسئولیت پذیری فرزندان
10 راه کنترل خشم
ده نکته مهم در روش تربیت اخلاقی
مهارت های همسر داری
زبان زنان و مردها
بهترین باشیم
هفته پیوند اولیا و مربیان
فواید ازدواج
بهداشت دهان ودندان
استرس وراههای مقابله با آن
تربیت فرزندان
مهارتهای زندگی
شب ادراری ودرمان آن
چگونه مذاکرهکننده بهتری باشیم
چگونه انتقاد کنیم تا نتیجه بگیریم
اهمال کاری و راههای غلبه بر آن
انواع شخصیت ها در ارتباطات
مهارت های زندگی
مهارتهای زندگی در آیات وروایات
بهداشت روانی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن