سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه پدر خوبی باشم ؟

اگر به تازگی خبردار شـده اید کـه همسرتـان بـاردار است،حـتـمــاً خـیـلی هـیـجان زده شـده ایـد. شـایـد فـکـر کـنـیـداحسـاسی کـه الان تـجربه مــی کنید فقط توام با شادی وخـوشبختـی باشد امـا واقـعیت این است که برای خیلی ازمـردانی که برای بار اول می خـواند پـدر شوند، احساساتدیگری هم است که باید تجربه کنند.

اگر احساس شوک، هراس، دست پاچگی، و ترس می کنید و یا فکر می کنید که هنوز آمادگی آنرا ندارید، ناراحت نباشید، تنها نیستید و خیلی های دیگر هم مثل شما هستند. این هم مثل هر تغییر عمده دیگر در زندگی، نیاز به یکسری اصلاحات و تعدیلات خاص دارد. و اگر این بارداری ناخواسته بوده-که به جرات می توان گفت نیمی از بارداری ها ناخواسته است-ممکن است احساسات در شما شدیدتر هم باشد.

لازم نیست به خاطر داشتن چنین احساسی، احساس گناه یا اضطراب کنید؛ این مسئله کاملاً طبیعی است. گرچه نمی توانید از بروز چنین احساساتی جلوگیری کنید، اما راه هایی هست که از طریق آن بتوانید راحتی بیشتری با این بارداری، تصور پدر شدن و آمادگی های لازم برای آن پیدا کنید.

ممکن است پدر شدن در ابتدای بارداری همسرتان توام با ترس و تردید باشد. شاید هربار که درمورد آن فکر می کنید، بدترین داستان ممکن به ذهنتان می رسد.

در اینجا به برخی جزئیات و سوالاتی که ممکن است از همان ابتدا به ذهنتان رسوخ کند اشاره می کنیم و درضمن ایده هایی برای کمک به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا من قدرت نگهداری و مراقب از یک بچه را دارم؟

هیچ کس با علم و دانش این مسائل به دنیا نمی آید-نه حتی همسر باردارتان-به همین خاطر است که کلاسهای مخصوص بچه داری و بارداری وجود دارد. برحسب آنچه در منطقه شما موجود است، می توانید در کلاسهای بارداری شرکت کنید، حتی وقتی تازه 12 هفته از بارداریتان گذشته است. همچنین در بعضی مناطق کلاسهایی وجود دارد که فقط مخصوص کسانی که برای بار اول پدر می شوند تشکیل شده است.

در بسیاری از این کلاسها، شما یاد می گیرید چطور پوشک بچه عوض کنید، بچه را بغل کنید، به بچه غذا بدهید و چه بکنید که بعد از غذا آروغ بزند، بچه را بخوابانید، صندلی بچه را در ماشین نصب کنید، و محیط خانه را برای بچه آماده کنید. همچنین یاد می گیرید که وقتی به بیمارستان می رسید ماشینتان را کجا پارک کنید، با وضع حمل چطور برخورد کنید، و وقتی از بیمارستان می آیید با بچه و همسرتان چطور برخورد کنید.

در کنار این آموزش ها، با مردان دیگری هم برخورد کرده و آشنا می شوید که همان تجربه را از سر می گذرانند و ممکن است احساساتی مشابه شما داشته باشند. این می تواند کمک بزرگی برای شما باشد. پرستاران و آموزش دهنده های مراقبت از نوزاد که این کلاسها را اداره می کنند، با پدرهایی روبه رو بوده اند که وضعیت روانی و احساسی مشابه شما داشته اند، پس لازم نیست از کمک خواستن از آنها واهمه داشته باشید یا خجالت بکشید.

چطور باید پدر خوبی باشم؟

یادتان باشد اجباری نیست که از عهده همه مسئولیت های پدری یکدفعه ای برآیید. در سالهای اول، بیشتر مسئولیت پدری شامل مهارت هایی می شود که می توانید با تمرین و یادگیری آنها را تقویت کنید. می توانید خیلی از این مهارت ها را در کلاس های مخصوص و ویژه بارداری و بچه دار شدن یاد بگیرید.

این هم مثل نقش ها مختلف دیگری می ماند که در زندگی عهده دار می شوید. وقتی ازدواج کردید، به طور خودکار نمی دانستید که چطور شوهر خوبی باشید. با گذشت زمان در کنار همسرتان آن را آموختید.

قبل از اینکه بخواهید برای فرزندتان قانون و مقررات بگذارید، به او رانندگی یاد بدهید، راهنمای اخلاقی او شوید، و درمورد انتخاب شغل حمایتش کنید، زمان بسیار زیادی دارید. همه این فرصت ها برای آموزش فرزندتان یکی یکی پیش می آید و وقتی زمانش برسد، درست مثل یک پیشرفت طبیعی می ماند. اگر نیاز به راهنمایی داشتید، منابع بسیار زیادی برای شما در جامعه وجود دارد.

صحبت کردن با پدرهای دیگر و استفاده از تجربیات آنها می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر احساس می کنید مسئله و مشکلی درمورد پدر خودتان دارید که باید حلش کنید، ایده بسیار خوبی است که قبل از به دنیا آمدن بچه با کسی در اینباره صحبت کنید-مثلاً یک مشاور یا یکی از اعضای خانواده-تا مانعی بر سر راه رابطه تان با فرزندتان ایجاد نکند.

چطور باید از عهده هزینه های اینکار برآیم؟

جای سوال نیست که غذا دادن، لباس پوشاندن، و آموزش دادن به یک انسان دیگر هزینه های بسیار زیادی را برایتان می تراشد. اما راهکارهایی هست که برای کاهش استرستان درمورد هزینه های مالی این مسئله می توانید انجام دهید.

خوب است که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن بچه، برآوردی از هزینه های احتمالی خود انجام دهید. بیمه گذار شما، کارفرمایتان، یا کارفرمای همسرتان می توانند برآوردی از هزینه ها برای شما انجام دهند. خیلی از اداره ها و شرکت ها وام های ویژه ای را برای افرادی با شرایط شما اختصاص می دهند و می توانید در این رابطه از کارفرمای خود سوال کنید.

همچنین می توانید از یک برنامه ریز مالی برای مدیریت مالی راهنمایی بگیرید.

همچنین می توانید با والدینی که تازه پدر یا مادر شده اند در این باره صحبت کنید، از تجربیات آنها استفاده کرده و درمورد هزینه های غیرقابل پیشبینی و غیرمنتظره سول کنید.

می توانید یک حساب بانکی باز کنید و در آن برای هزینه های جدید فرزندتان پس انداز کنید. می توانید هر هفته چند هزار تومان را برای خرید پوشک بچه و وسایلی از این قبیل پس انداز کنید. روزی که فرزند شما به این دنیا می آید، نیاز های مالی کوچک و بزرگ او شروع می شود.

یادتان باشد هزینه های زیادی هم برای بارداری همسرتان و نوزاد تازه به دنیا آمده تان هم هست که نیازی نیست پرداخت کنید. برای مثال، اگر شما و همسرتان تصمیم بگیرید که نوزادتان از شیر مادر تغذیه کند، می توانید هزینه مربوط به خرید شیر بچه را در ماه های اول پس انداز کنید. همچنین، خیلی از خانواده ها لباسهای نوزادی فرزندانشان را به نوزادان تازه به دنیا آمده دیگر می دهند.

آیا این انتهای استقلال من است؟

پدر شدن مساوی پایان فعالیت های لذت بخش زندگیتان نیست. درست است ممکن است نتوانید در چند ماهه اول به اندازه کافی بخوابید یا برای خودتان وقت داشته باشید. اما کم کم با بزرگتر شدن بچه فراغت بیشتری پیدا می کنید، چون فرزندتان دیگر می تواند ساعت های طولانی تری بخوابد و شما و همسرتان فرصت هایی برای انجام فعالیت هایی که از آن لذت می برید، به همراه هم یا به تنهایی، پیدا خواهید کرد. همچنین، مهم است که در این دوران دوش به دوش هم کار کنید، و مسئولیت های بچه داری را در کنار هم انجام دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که در سالهای اول زندگی، می توانید فرزندتان را هم در فعالیت هایتان شرکت دهید. مثلاً وقتی یک مسابقه فوتبال تماشا می کنید یا روزنامه و کتاب می خوانید، فرزندتان را می توانید کنارتان بنشانید. حتی می توانید فرزندتان را در کالسکه گذاشته و با او به پیاده روی بروید.

خیلی خوب است که با کسانیکه آنها هم به تازگی بچه دار شده اند، آشنا شوید. آنها می توانند تجربیاتشان را در اختیار شما گذاشته و از تجربیات شما استفاده کنند.

یادتان باشد خیلی ساده است که تصور کنید وقتی بچه تان به دنیا می آید، همه اوقات فراغتتان را از دست می دهید اما باید تازمانیکه فرزندتان به دنیا می آید صبر کنید تا ببینید چقدر از بودن کنار او لذت می برید.


ارسال شده در توسط موسی مباشری

به دنیا آمدن بچه چه تاثیری بر زندگی زناشویی و جنسی ما خواهد داشت؟

وقتی همسرتان باردار است، تغییرات فیزیکی، هورمونی، و احساسی شگرفی در او به وجود می آید که می تواند بر حال و هوا و روحیه هر دوی شما تاثیر بگذارد.

کنار آمدن با بدخلقی و دمدمی بودن خیلی سخت است، مهم نیست که دلیل آن چه باشد. اما باید درک و صبر داشته باشید. هر تغییر هورمونی که در زنان باردار به وجود می آید، تقریباً در ماه چهارم بارداری تثبیت می شود. شما می توانید به همسرتان کمک کنید با استرس ناشی از بارداری خیلی خوب کنار آید.

اگر احساس خوبی نسبت به رابطه با همسرتان ندارید، خوب است که فوراً درمورد آن با او گفتگو کنید. بسیاری از زوج ها اشتباهاً تصور می کنن که بچه باعث نزدیک تر شدن آنها به هم می شود. اما بچه نمی تواند رابطه ای که در حال فروپاشی است را درست کند-این وظیفه شما و همسرتان است. و هرچه زودتر مسائل و مشکلات بین خود را حل کنید، زودتر از پدر یا مادر شدن احساس راحتی خواهید کرد.

راه های مطمئن زیادی برای انجام سکس در طول بارداری وجود دارد، البته به شرط اینکه بارداری همسرتان کاملاً بی خطر از سقط جنین یا وضع حمل زودرس باشد. می توانید با پزشکتان، یا پرستار همسرتان در این رابطه صحبت کنید و راهنمایی بخواهید و از خطراتی که می تواند شما، همسرتان یا نوزاد را تهدید کند، مطلع شوید. از پرسیدن هرگونه سوال خجالت نکشید چون این افراد به پاسخ دادن به چنین سوالاتی عادت دارند. در اینجا هم مثل سایر موقعیت های بارداری، شما و همسرتان باید خیلی رک و راست با هم صحبت کنید.

البته، فقط اینکه انجام سکس در طول دوره بارداری خالی از اشکال است دلیل بر این نیست که شما و همسرتان میل به انجام آن دارید. در خیلی از زوج ها، میل جنسی و راحتی در انجام آن در دوره های مختلف بارداری تغییر می کند و هر دوی آنها به این تغییرات عادت می کنند. بازهم می گویم، حتماً باید باز و رک در این زمینه با هم گفتگو کنید.

با وضع حمل چطور کنار بیایم؟

هیچ قانونی نیست که بگوید وقتی بچه از شکم مادر بیرون می آید شما باید آنجا باشید و او را بگیرید، ناف او را ببرید یا حتی در اتاق زایمان حضور داشته باشید. درواقع، در کلاس های ویژه بچه داری، شما درمورد تکنیک ها کنترل درد آموزش می بینید که وقتی همسرتان در حال به دنیا آوردن بچه است، می توانید بالای سر همسرتان بایستید. اما بهتر است اول با همسرتان در این رابطه صحبت کنید و کاری را انجام دهید که او راحت تر است.

اینکه از غش کردن بترسید مسئله ای کاملاً عادی و متداول است، اما واقعیت این است که مردان کمی این اتفاق برایشان می افتد. درواقع، خیلی از مردها بعد از مشاهده زایمان می گویند کمتر از آنچه فکر می کردند، در عمل خون دیده اند.

مردم می گیوند که در تولد و به دنیا آوردن بچه همه کارها بر گردن زن است اما شما، بعنوان همسر نقش بسیار مهمی در این مسئله ایفا می کنید. همسر شما به کسی نیاز دارد که خواسته ها و نیازهای او را برآورده کند. مدت زمان زیادی قبل از به دنیا آمدن نوزاد، باید درمورد کنترل درد، داروها، و درمان با همسرتان صحبت کنید تا وقتی بچه به دنیا می آید خواسته های او را برآورده کنید.

اگر اتفاق بدی بیفتد چه؟

پزشک شما احتمالاً هشدارهایی در رابطه با یکسری اشکالات و مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد به شما خواهد داد، به ویژه اگر سن شما و همسرتان بالاتر باشد. همچنین آزمایشات مختلفی از شما و همسرتان گرفته می شود تا نقوص یا مشکلات احتمالی برای سلامتی نوزاد پیشبینی شود. شنیدن اینها ممکن است وحشتناک باشد.

بله، ممکن است اتفاقات بدی هم بیفتد. اما شما می توانید کارهای زیادی برای کمک کردن به همسرتان-و فرزند هنوز به دنیا نیامده تان-انجام دهید تا هر دو آنها سالم و سلامت بمانند.

چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

همانطور که با همه استرس های ناشی از پدر شدن کنار می آیید، می توانید اقداماتی انجام دهید تا این تصویر وحشت آور و انتزاعی، برایتان واقعی تر و کنترل پذیرتر شود.

اگر خانواده های دیگری را می شناسید که تازه بچه دار شده اند، گذراندن وقت با آنها خیلی برایتان مفید خواهد بود. اما چنین خانواده ای را نمی شناسید، پزشک همسرتان یا مرکز آموزشهای بچه داری محل می تواند به شما کمک کند.

خیلی خوب است که در همه قرار ملاقات های پزشکی دوران بارداری همراه همسرتان باشید. در این ملاقات ها می توانید از پزشک سوالات خود را بپرسید، اطلاعات بیشتری پیدا کنید، ضربان قلب بچه را بشنوید و تصویر بچه را در سونوگرافی ببینید.

همچنین می تواند به شما برای آماده کردن خانه برای بچه کمک کند. به این ترتیب، می توانید از مهارت هایی که دارید برای مراقبت از نوزاد استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که اضطراب برای بارداری و پدر شدن درست مثل اضطرابی است که می تواند درمورد هر موضوع دیگری بر شما غالب شود. می توانید از استراتژی های مقابله با استرس استفاده کنید. ورزش، تماشای فیلم، خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی و از این قبیل کارها، از جمله این استراتژی هاست.

صحبت کردن درمورد آن

ارتباط کلامی و گفتگو برای زوج هایی که منتظر به دنیا آمدن بچه هستند، می تواند مانع بزرگی باشد. حتی قبل از اینکه مادر باردار خود بروز دهد، تغییر و تحولات فیزیکی در او اتفاق می افتد که همه خاطر نشان می کند بچه در راه است و زندگی او باید به کلی تغییر یابد. به همین دلیل ممکن است بخواهد خیلی درمورد این بارداری صحبت کند. اما شما برای اینکه از نظر احساسی و عقلی با این وضعیت و این تغییر کنار بیایید به زمان نیاز دارید. و ممکن است آمادگی حرف زدن درمورد بچه و بارداری را نداشته باشید.

اگر این آمادگی را ندارید، انتخاب های زیاد دیگری پیش روی شماست. ممکن است صحبت کردن با دوستان، اقوام یا سایر مردهایی که به تازگی پدر شده اند برایتان راحت تر باشد. آنها می توانند به شما اطمینان خاطر دهند و توصیه ها و پیشنهادات سازنده و مفیدی برایتان داشته باشند.

بسیاری از بیمارستانها و مراکز آموزش بچه داری متخصصینی دارند که در صحبت کردن و کار کردن با پدر و مادرهای جدید بسیار باتجربه هستند.

یادتان باشد که میلیون مرد میلیون ها سال است که مثل شما پدر بودن را تجربه میکنند. هیچ اکسیر جادویی وجود ندارد که بخورید تا بتوانید پدر خوبی باشید و اینکه فقط در دلتان بدانید که چطور باید پدر خوبی باشید، شما را یک پدر نمونه نمی کند. کارهای زیادی هست که می توانید انجام دهید تا برای پدر شدن آماده شوید. خوشبختانه منابع زیادی در اختیار شماست و می تواند برایتان کمک کننده باشد. فقط باید دست دراز کنید.

منبع : سایت مردمان

 


ارسال شده در توسط موسی مباشری

تربیت جنسی کودکان ونوجوانان
بازی آموزشی دبستان
راههایی برای افزایش بهره هوشی کودکان
سئوالات زمان خواستگاری
کتب مجانی
روش های علاقمند کردن فرزندان بایکدیگر
ناسزاگویی ‌کودکان
روانشناسی رشد کودکی
دزدی در کودکان
چگونه با کودکان حرف بزنیم ؟
چپ دستی یا راست دستی
تربیتی برای همه فصول
بیش فعالی
چگونگی ارتباط با بچه ها
پیوندهای عاطفی بین کودک و والدین
به بچه ها التماس نکنید !
توجه خنثی
دروغگویی کودکان
نکته ها و توصیه های تربیتی کودکان
آموزش نظم و انظباط
مسئولیت پذیرى
سرگرم کردن کودکان
اعمال نکات تربیتی
ترس های کودکان
نقش مادر در اجتماعی شدن فرزندان
قوانین طلایی زندگی
راههای تقویت و بهبود روابط میان همسران
راههای ارتقای زبان جسمانی
ده خطای همسران
نشانه های یک رابطه ی موفق زناشویی
رفتار وعادات خوب زنان
راههای ایجاد اختلاف بین همسران
ده نکته اساسی برای مردان
اصول ایجاد شادی در زندگی توسط زنان
بایگانی
افت تحصیلی و مردودی
چگونه هوش کودکان را تقویت کنیم ؟
بزرگان دین و تربیت فرزند
چگونگی گفتگو با فرزندان
10 روش برای افزایش رضایت از زندگی
چگونه پدر خوبی باشم ؟1
تشویق فرزندان به انجام تکالیف درسی
مواظب باشید اینا رو به بچه ها نگنید !
جوانانی سالم تحویل جامعه بدهیم
انواع خانواده در تربیت فرزندان
نحوه برخورد با طردشدگی از طرف والدین
مطالبی درباره ناتوانی در یادگیری
ساده ترین راه های درمان و کاهش افسردگی
قدردانی
مهارتهای زندگی
چگونه مذاکره کننده بهتری باشیم
ارتقاء سلامت روان زنان
مادران شاغل و ارتباط با فرزندان
استرس در دانش آموزان
قدرت تأثیر سخنان مثبت
پرخاشگری و نافرمانی فرزندان
چگونگی انتقاد از نوجوانان
َتربیت مشترک – در واقع چه می باشد ؟
فوت و فن های شوهرداری
راهنمایی در ازدواج
روش کنترل استرس
20نکته جالب
سلامتی در 8 حرکت
روش مسئولیت پذیری فرزندان
10 راه کنترل خشم
ده نکته مهم در روش تربیت اخلاقی
مهارت های همسر داری
زبان زنان و مردها
بهترین باشیم
هفته پیوند اولیا و مربیان
فواید ازدواج
بهداشت دهان ودندان
استرس وراههای مقابله با آن
تربیت فرزندان
مهارتهای زندگی
شب ادراری ودرمان آن
چگونه مذاکرهکننده بهتری باشیم
چگونه انتقاد کنیم تا نتیجه بگیریم
اهمال کاری و راههای غلبه بر آن
انواع شخصیت ها در ارتباطات
مهارت های زندگی
مهارتهای زندگی در آیات وروایات
بهداشت روانی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن